Steeds meer bedrijven kiezen voor batterij-elektrische bestelauto’s en trucks. De meeste van deze voertuigen laden op bedrijventerreinen. Hierdoor ontstaat op deze locaties een extra vermogensvraag. Waar wordt de laadbehoefte zo groot dat het elektriciteitsnet moet worden uitgebreid? De NAL werkgroep Logistiek heeft dit (letterlijk) in kaart gebracht.

De kaart is bruikbaar voor beleidsmakers, logistieke bedrijven en netbeheerders. Zij krijgen zo inzicht in de toekomstige impact van elektrisch aangedreven logistiek voor de eigen regio, gemeente of bedrijventerrein.

 

Huidige en verwachte bestelauto’s en trucks

De NAL werkgroep Logistiek heeft allereerst (letterlijk) in kaart gebracht wat het geschatte totaalaantal bestelauto’s en trucks is voor elk van de bijna 4.000 bedrijventerrein in Nederland. Dat zijn op dit moment circa 1 miljoen bestelauto’ s (categorie N1) en meer dan 150.000 trucks (waaronder bakwagens en trekker-opleggers, categorie N2/N3). Daarnaast toont de kaart de prognoses van het aantal elektrische bestelauto’s en trucks voor alle bedrijventerreinen tot 2050. Verder worden de benodigde energievraag en vermogensvraag van logistieke voertuigen per bedrijventerrein in kaarten getoond.

 

Op tijd grotere netaansluiting vragen

De informatie op de kaart is onder andere relevant voor netbeheerders om vast te stellen hoeveel ruimte er is op de bestaande netaansluitingen en ter voorbereiding op eventuele noodzakelijke netverzwaringen. Maar ook voor bedrijven is dit relevant, om bijtijds een grote netaansluiting te kunnen aanvragen bij plannen voor de uitbreiding van het elektrisch wagenpark.

 

Meer informatie