Als ondernemer ben je continu bezig met het aantrekken van klanten en het verbeteren van je diensten. Maar te midden van al deze drukte is het ook cruciaal om je bewust te zijn van de gevaren die je bedrijf kunnen bedreigen. Eén van deze gevaren is spoofing, een vorm van cybercriminaliteit die de laatste jaren steeds vaker voorkomt, ook bij ondernemers. In dit artikel vertellen we wat jij kunt doen om je weerbaar te maken tegen dit soort criminaliteit.

 

Jaarlijks zorgt spoofing voor duizenden slachtoffers en miljoenen euro’s aan schade. Bankspoofing staat ook wel bekend als bankhelpdeskfraude. Over deze specifieke vorm van spoofing kunnen we goed nieuws delen:de schade als gevolg van bankhelpdeskfraude is in 2023 met 45% gedaald. Ook het aantal slachtoffers daalde met 20% naar bijna 10.000 personen. Maar helaas blijft bankspoofing met een schadebedrag van 28 miljoen euro toch een hardnekkig probleem...

 

Wat is spoofing?

Spoofing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij een oplichter zich voordoet als een vertrouwde partij, zoals een collega, een klant, of zelfs een overheidsinstantie. De oplichter manipuleert communicatiekanalen, zoals e-mail of telefoon, om het slachtoffer te misleiden. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat de oplichter een nep-e-mail verstuurt waarvan lijkt alsof deze afkomstig is van een betrouwbare bron. Het doel? Het slachtoffer geld te laten overmaken, vertrouwelijke informatie te verstrekken, of malware te installeren.

 

Waarom zijn ondernemers een aantrekkelijk doelwit?

Als ondernemer ben je een aantrekkelijk doelwit voor spoofing om verschillende redenen. Allereerst zijn bedrijven vaak betrokken bij financiële transacties, waardoor oplichters kunnen proberen om geld te stelen door zich voor te doen als een leverancier, een klant, of een medewerker. Daarnaast communiceren bedrijven regelmatig via e-mail met klanten, leveranciers en andere zakelijke contacten, waardoor het gemakkelijker wordt voor oplichters om nep-e-mails te versturen die lijken alsof ze afkomstig zijn van een legitieme bron.

 

Hoe kun je jouw onderneming beschermen tegen spoofing?

Deze tips kun je toepassen om jezelf te beschermen tegen spoofing-aanvallen: 

  • Lees berichten nauwkeurig: spoofing-aanvallen bevatten soms slechte grammatica of onnatuurlijke zinsstructuur. Als je dit ziet, is het een teken dat het verzoek niet veilig is. 
  • Controleer altijd dubbel of het URL-adres van een website of het e-mailadres van de afzender correct is voordat je gevoelige informatie verstuurt.  
  • Bevestig de bron: als je communicatie ontvangt die verdacht lijkt, neem dan contact op met de afzender om te bevestigen dat het gesprek dat je hebt gevoerd of de e-mail die je hebt ontvangen legitiem is. 

Criminelen kunnen ook met de gegevens van jouw eigen onderneming aan de haal gaan; doen zichzelf dan dus voor alsof ze van jouw bedrijf zijn. Daarom wil je ook voorkomen dat criminelen je eigen informatie, zoals je bedrijfsnaam, e-mailadres en telefoonnummer, misbruiken voor spoofing. Je verkleint de risico’s hiervan met deze tips:  

  • Let op wat je deelt, met wie en op welk kanaal.  
  • Stel een Google Alert in op je bedrijfsnaam. Je krijgt dan automatisch een bericht als iemand jouw onderneming noemt op het internet.  
  • Voorkom e-mailspoofing met Sender Policy Framework (SPF), dit is een e-mail-authenticatiemethode die je helpt bij het identificeren van de mailservers die e-mails mogen verzenden voor een bepaald domein. 

 

Meer leren over hoe je jouw onderneming beschermt tegen cybercrime?

Platform Veilig Ondernemen organiseert in de regio verschillende bijeenkomsten over cybercrime. Kijk in de agenda wat er wordt georganiseerd bij jou in de buurt en doe mee!

Ontdek welke training bij jou in de regio wordt georganiseerd